McSwyne’s Gun Loop Walk

Karış karış Donegal bölgesi keşiflerimiz devam ediyor. Coğrafya aynı coğrafya, çayırlar aynı çayır da olsa gittiğimiz her yer, attığımız her adım bizim için tamamen farklı oluyor.

Henüz hakkında bir yazı yazmış olmasam da daha önce gittiğimiz Horn Head’e yakın bir noktada olan bir yürüyüş rotasına yöneldik bu sefer. Horn Head’i neden yazamadım bilemiyorum, arada gidip de yazıya dökemediğimiz pek çok yer var böyle. Artık başka bir zamanda da onu yazmaya çalışırım.

mcswynes

Horn Head, Dunfanaghy’nin kuzeyinde kalıyor, yürüyüş parkurumuz McSwyne’s Gun Loop ise Dunfanaghy’nin hemen girişinde, New Lake’in kuzeyi ile körfezin batısında kalıyor. Yarımadanın boğaz kısmında diyebiliriz. Horn Head yolu da bu noktadan başlıyor zaten. 10 km’lik bir parkur fakat, dere tepe, tırmanış derken 12 km’ye varıyor yürüyüş.  Ormanlık alandan, ırmak kenarından, şahane bir kumsaldan, falezlerden, kum tepeleri arasından geçilen güzel bir rota. Yol gösterici olarak, mavi oklar ve beyaz boyalı taşlar konulmuş. Araçla gelenler, Horn Head araba parkına park edip yürüyüşlerine başlayabilir.

mcs4

Yürüyüşünüz yönü size kalmış tabii biz ormanlık yerine denize doğru yürümeye başladık. Bu nokta, denizden yüzlerce metre uzakta da olsa kum zeminden yürüyorsunuz, denize yaklaştıkça aralarından ve üzerlerinden geçeceğiniz tepeler de kum tepeleri. Kum tepelerindeki bitki örtüsü çok hoşuma gidiyor. İncecik, açık renkli kumlar üzerinde pastel bir yeşil tonu.. Çok uyumlular bence 🙂

İlerleyip de bu tepelere tırmandığınızda okyanusla ve devasa bir Tra Mohr /Tramore Plajı ile burun buruna geliyorsunuz. Buraya gelene kadar bu kadar büyük kumsallar görmemiştim hiç. Koca kumsalda nokta olmak değişik bir duygu. Ve tabii üzerinize doğru gelen dev okyanus.. Uygun bir havada uzun saatler geçirilebilir. Biz çok zaman geçiremedik, hem yağmurlu hem çok rüzgârlıydı ve daha yolun başındaydık. Yanımızdan geçen yürüyüş grubuyla selamlaşıp yolumuza devam ettik.

mcs5
Tramore Strand – Epey ihtişamlı

2013-09-21 15.26

Yürürken çitlerle bölünmüş arazilerden geçiyoruz. Çitlerin üzerinden geçilebilecek şekilde merdiven yapmışlar ve bir de sahibinin yüksek izinleriyle özel mülke girdiğinizi belirten levha asmışlar. Yol boyunca bunun gibi birçok merdivenden geçmek gerekiyor. Arkadaş ne sahipmiş diyoruz, adamlar yarımadayı parsellemişler resmen. Hey gidi!!
Ekim yok, dikim yok, her birinde koyunlar da yok. Öyle çitlerle çevrilmiş salt arazi. Hani bizde olsa çoktan toplu konutlar, yazlıklar bilmem neler yapılacak türden arazi.. Böylesine yeşil kalması mutluluk verici tabii. Sahiplerinin durumu ve düşüncelerini bilemeyeceğim. Ancak yeri gelmişken belirtmek isterim ki bu durumu İrlanda’da yürüdüğümüz, gezdiğimiz birçok alanda gördük, tecrübe ettik. Kıyılar genelde sahiplenilmiş durumda; sahipli ama oturmaca, tarım yapmaca yok. Google Maps üzerinden baktığınızda bile yollar kıyıya gelmeden çok önce son buluyor. Araçla varabileceğiniz son noktaya geldikten sonra kıyıya doğru yürümek istediğinizde çitlerle bölünmüş araziler görüyorsunuz. Çoğu boş, ev yok kimse yok hatta çitli olup doğal koruma alanı kapsamında olanlar var ama hukuken özel mülk. Atalar gelmiş ‘Buralar böööööyle bizim taam mı?’ demiş, çizmiş tebeşirle, gitmiş.

2013-09-21 16.45
Geçebileceğiniz ara yollar vs. yok, gidemiyorsunuz ileriye. Girsen dert, giremesen görmek istediğin yerleri göremiyorsun. İrlanda’nın pek güzel falezleri diyor, şöyle güzel hayvanlar böyle güzel bitkiler var diyor, gidiyorsun görmeye çitle çevrili her yer. Eee?.. Bazılarının üzerinden atlayıp geçtik birçok kişi gibi ama bazı yerleri araştırırken ‘Şu alandan kesinlikle geçmeyin sahibi oyar sizi mazallah’ şeklinde uyarılar gördük, duyduk. Kimi yerlerde de aynı bu yürüyüş rotasında olduğu gibi ‘Girebilirsiniz ama bilin ki özel mülk burası’ uyarıları asılı. Zaten bizim de geçerken ev konduruverme gibi bir niyetimiz yok merak eylemeyin kardeşler. Gezinirken aklınızda olsun diye içimizde sıkışıp kalmış bu durumu da yazmak istedim.

mcs10
Buranın girintisi çıkıntısı, boğazı, deliği çok
tory
Marfagh – Uzaklarda sisler içindeki Tory Adası’nı görüyorsunuz
mcs11
Marfagh’ın dipsiz kuyuları 🙂

mcs9

mcs

Marfagh’tan sonra rota karaya doğru giriyor yeniden. Ancak tam bu dönemeçte bir kısmı taş bir kısmı kum olan Pollaguill Plajı yer alıyor. Tra Mohr’dan sonra minnacık sayılır gerçi ama rotanın devamında yanından geçilecek ırmak buradaki taşların arasından denize dökülüyor. Güzel oluyor böyle coğrafî durumları görmek. En güzeli de aynı anda bir de süzülen atmaca görmek. İkisi birden pek leziz 🙂 Sonrasında ırmak kenarından, çayırlar içinde yürümeye devam ediyorsunuz. Buraya yakın çiftlikler olması sebebiyle etrafınızda tombik koyunlar da oluyor. İki ot koparıp size baka baka çiğniyorlar. Pasparlak da tüyleri var, nasıl sarılasım geliyor anlatamam.

mcs2
‘Ben bu dağların nesine geldim? Meleşir kuzular sesine geldim’ temalı fotoğrafımız
mcs8
Pollaguill Plajı – Denize dökülen ırmak az çok belli oluyor fotoğrafta
özgün
Çayırlarda dolanan bir adet Özgün
tombik
Ve aynı çayırlarda dolanıp da profil fotoğrafı vermek istemeyen bir adet koyun

2013-09-21 17.25

mcs6
Dönüp şöyle bir bakıyoruz arkamıza
mcs5
Sonra bir daha bakıyoruz

martılar

Artık kıyıdan birkaç yüz metre içerideyiz ancak kum tepecikleri ve kum zemin devam ediyor yer yer. Sonrasında çiftlikleri geçip Dunfanaghy’yi gören bir tepeden aşağı sallanarak ormanlık alana giriyoruz. Başlangıç noktamıza az kaldı demek oluyor bu da. Orman yolu da gayet keyifli. Kuş sesleri, çiçek böcek derken şimdiye dek gördüğümüz en uzun böğürtlen yoluna girdiğimizi fark ediyoruz. Patikanın sağı solu böğürtlen. Tempomuz elbette ki bu noktada epey yavaşlıyor ve mide böğürtlene doyuyor hatta yanımızdaki su şişesi de nasibini alıp böğürtlenle doluyor. Dönüşümüz muhteşem oluyor gerçekten. Arabaya vardığımızda hâlâ daldan böğürtlen topluyordum. Bu nedenle olacak ki fotoğraf çekmek aklıma bile gelmemiş 🙂 O anları Özgün’ün telefonundan destekliyoruz.

2013-09-21 18.13

2013-09-21 18.26

Ve 12 kilometrelik bu nefis manzaralı doğa yürüyüşümüzün ardından evin yolunu tutuyoruz.

mcs7
Tepeden Dunfanaghy manzarası. Fotoğrafta tam belli olmuyor fakat ortadaki uzantının orada çok güzel bir kumsal daha var